torstai 11. joulukuuta 2014

~Turkin matka osa 1~

Merhaba! Eli moikka, Suomeen ollaan palattu... :( Oli niin ihania aurinkoisia päiviä Turkissa, että masenti ihan kiitettävästi tulla takasin tänne masentavan sateiseen ja pimeään Suomeen. Ois nyt ees ollu lunta, niin ois ollu vähän valosampaa ja joulufiilis. Mutta ei..
Kauhee väsy on ollu siitä lähtien kun tuli takasin Suomeen. Johtuu varmaan pimeydestä, ja kun nyt alko taas tämä kotona kyhnötys...
Kerron nyt siis Turkin matkasta kahdessa-kolmessa osassa ettei tule liian pitkiä postauksia:) Erillinen postaus tulee vielä ostoksista.
Tämän osion piti tulla jo kaksi päivää sitten kun sain viimein kuvat muokattua. Mutta vaikka tallensin tämän ennen lopettamista ja tarkistin vielä että varmasti tallentui, bloggeri halusikin kiukutella ja hävitti lähes kaiken valmiista postauksesta. Koitin sitten muistella mitä olin kirjottanu ja päivitys venyi :/

Päivät ennen lähtöä:
Värjäsin hiukset suklaanruskeeks, ja samalla värjäs Noora ja Jennakii. Ei haluttu että lomakuvissa pilkottaa juurikasvu :D Mulle ei tietenkään riittänytkää pelkkä ruskee, vaan halusin vaaleita raitoja ja vähän liukuvärjäystä. Ostin sitten vahingossa värinpoiston joka käy vaaleena hiusvärinäkii. Mutta ei tullu kyllä raitoja, joten innostuin lotraamaan värin kanssa ihan kunnolla. Tuloksena tuli sitten kullanruskeet, ja latvat on vähä tummemmat.
Viimesenä iltana vein sitten kanilauman ja koirat äitille hoitoon, pakkailin loput, ja lähettiin tytsyjen luokse yöks ettei kuskin tarvii aamulla hakee meitä erikseen. Unohin kotiin kuitenkin aurinkolasit, joten eikun pösö tulille ja takasin Jennan kyydillä kotiin... hyvä minä (Y) Yöllä kaikille iski kauhee jännitys ja mietittiin että onko oikeesti kaikki kamat mukana. Yöunet jäi sitten vajaaseen kahteen tuntii, joten aamulla oli pikkusen taas silmät ristissä.

20141118_205052 10859490_879220765431733_1829821126_n

Päivä 1. Lähtö- Saapuminen Antalyaan ja Kemeriin- 2yötä
Aamu jota ollaan puol vuotta odotettu...
Lähettiin Kuopion lentokentälle puol kaheksan aikoihin ja suoralento Antalyaan lähti 10.30. Perillä oltiin noin 14.30, haettiin laukut, ja lähettiin bussilla suomalaisen matkaoppaan kanssa tunnin päähän Kemeriin hotelliin. Matkat meni kummassakii päässä loistavasti.

received_10204481187861547

a 10836589_879215488765594_795910592_n 10850459_879223402098136_1938322929_n 10833677_879215372098939_1879753245_n
br2 br3 br4

b (15)
aa

bb (32)
aaa a1 bb17

Hotelilla saatiin tervetuliaisjuomat ja huoneiden avaimet heti ensimmäisenä.
Hotellihuone ei ollu mikää tositosi hieno, mutta kelpas kyllä ihan loistavasti ja oli mukavan tilava. Ja mun pakkomielle pääs taas valloilleen, nimittäin mun on aina pakko tutkia nuo hotellihuoneen vessassa olevat paketit :D
Hotelilla pyörittiin pihalla, käytävillä, ja kaupoissa, sekä nautiskeltiin drinkeistä ja auringosta.

a2 br8
a3 br7 br6 br9 br5 br10 br99

Päivä 2. Vapaata Kemerissä
Eli meressä uimista, hotellissa ja rannassa pyörimistä, sekä hengailua ja auringosta nautiskelua, ja hirveen paljo kissojen rapsuttelua. Turkissa ihan joka paikassa oli ihan hitosti kissoja. Ihan sama minne meni nii kissa tassutteli vastaan..jopa ruokalassa (Y) Koiria ei niin paljo näkyny, ja moni koirista oli sitten vähä huonompi kuntosia. Eläinrakkaana sydän särky, ja oli muutamasti kyllä itkussa pidättelemistä! Mutta mitenkäpä näin köyhänä vois asialle tehä jotain...eipä paljo mitenkään :/
br13 br12   b (5)

a5 aaaaa aaae
as ar b bb12 pp b (6) br16
Yritin ottaa hienoo kuvaa kengistä ja kun aalto on ihan lähellä..Noh, vähä epäonnistu kun tuli kunnon aalto just sillä hetkellä (Y)br15 bb (5) bb (6) bbb13 bb (7) bb14 bb (9) bb (8)

IMG_1109 bb (10) bb (11) bb (12) br18 b (3) b (4)
bb (13)

Illalla oltiin juomassa pihalla drinkkejä kun alkokii ihan lähellä ilotulitus. Lähettiin hulluina juoksee sellasen teatterin portaille näpsimään kuvia ja ihastelemaan:)bq

aaas

Oltiin siis aamusta iltaan ulkona. Oltiin rannassa, nautittiin ja uitiin. Ei ollu kiirettä:)

Päivä 3. Kemeristä Pamukkaleen, 1 yö
Taurusvuorten halki  "puuvillalinnaan".  Käytiin kattomassa vuorilla sijaitsevaa Hierapolin kaupungin raunioita, ja kivimuodostelmia joissa virtaa lämmin vesi taukoamatta.
a (6)

hEnnen matkaa opas käski kiinnittää huomiota, miten maisemat muuttuu yhtäkkiä. Ja eipä menny kauaa kun ajettiin keskellä Taurusvuoria. Joka puolella oli vaan vuoristoo, ja korkeella muuttu lämpötila. Pysähdyspaikalla oli pikkunen järkytys kun tuntu että Suomeen ois tullut takasin:D Se ei onneks kestäny kauaa (Y)

aad agg ad av
Lähellä Pamukkalee pysähyttii jollekkii hotellille lounaalle, mutta me vähä säästettiin ja juotiin vaan kahvit :D Turkkilainen kahvi maistu alussa ihan järkyttävälle, ja puolet jäi aina juomatta vaikka siellä ne kahvimukin olikin ihan pieniä. Mut lopussa siihen alkokin jo tottumaan ja maistumaan hyvälle:)
Siellä tosiaan kahvinjuonti ei oo kovin yleistä, vaan siellä juodaan enemmän teetä sellasista ihan mini laseista. Kuulostaa ja näytti oudolta näin suomalaisena :D
bb (18)

Esittelyjen jälkeen lähettiin taas neljästään kiertelee, ja kiivettiin korkeelle kattomaan Antiikin raunioita.
p (6)

Vanha teatteri, mihin on mahtunu katsojia suunilleen yli 15 000
bb (3)

Pamukkale tarkottaa suomeks puuvillalinna., ja Pamukkalesta löytyy siis ihana "geologinen nähtävyys", Lämmin mineraalipitotoinen vesi on huuhdellu putousmaisesti kautta aikojen, ja luonut kivimuodostelman (jotka on ennen ollut ihan vitivalkosia). Tuo paikka on yks Turkin suositumpia kohteita, ja sen seurauksena nuo altaat on tummunu, ja osa alueista jopa suljettu. Eikä enää siis saa edes uida tuolla. Ois tehny niiiin paljon mieli jäädä sinne loppuviikoks veteen lillumaan:D Tyydyttii kuitenkin vaan kahlailemaan, ja kun noustiin vedestä pois tuli ihanan silee iho ja rento olo. Uskotaan että tuolla vedellä on iho- ja sydänsairauksia parantavia vaikutuksia, sekä nuorentava vaikutus.

b (10)
Tähän "Kleopatran altaaseen" on johdettu samaa vettä mitä tuolla kalliolla on. Tässä olis halutessaan saanu käydä maksua vastaan uimassa....Me taas vähä pihtailtiin eikä menty uimaan:D

ak
abcc b (8) br22 bb (14) br23 bb (16) bb (15)

Kun lähettiin Pamukkalesta, opas sano että jäädään tasanteelle ottamaan kuvia kalkkikivistä alhaaltapäin. Siinä sitten nähtiin koko kivimuodostelma kokonaisuudessaan ja näpsittiin kuvia. Oli kyllä ihanan näkönen paikka!
Tuolla oli ihan hiton isoja ankkoja tai mitä elukoita lie:D

bb (1)
abc b (11)

Hotelliin->
Hotellille tultiin aika myöhään koska sinnekin oli matkaa. Se ei kyllä kauheesti haitannu, koska hotellissa, eikä hotellin lähellä ollut mitään kauppoja.
Huone ja hotelli oli hieno, mutta sijainti oli keskellä ei mitään, eikä luvattu kylpylähotellikaan pitänyt paikkaansa koska tuolla oli vain yks semipieni allas (Y) Käytiin silti uimassa ja ilta meni muuten palloillessa hotelilla. Hotellilla oli myös netti, ja pihassa oli jopa suomenlippu! ;)

aag
aag1 aag3 p (7)

10822717_879220428765100_2015771246_n

Päivä 4. Pamukkalesta- Tavas- Antalyaan, 1 yö
Vierailu yli 1200metrin korkeudessa Tavaksen mattokylässä. Onko mahollista että käytiin pilvien korkeudellakii yhessä vaiheessa? Vuorilla tuli lunta näkyviin, ja tuollasia pilven näkösiä "sumu"kasoja, mutta ei ollu kyllä yhtään sumun näköstä koska oli tuollasina pieninä pilvinä ympäriinsä.

p (1)
br20
aaaaaa
Tavaksessa käytiin siis kattomassa miten mailmankuulut Turkkilaiset villa-, ja silkkimattoja tehdään. Kuulostaa tylsältä, mutta näytti oikeesti siistiltä ja mielenkiintoselta. Yhen sellasen alle metrin pitusen silkkimaton tekemisessä vierähtää parisen vuotta (Y)
Meille näytettiin siis vaihe vaiheelta miten nuita mattoja tehdään, ja oli sen verran tarkkaa hommaa että ite saisin nuo langat vaan nätisti solmuun. Joten hatun noston paikka tähän väliin niille, jotka nuita oikeesti jaksaa tehdä! Tuon kun näki, en voi tajuta miten ne osaa tehdä niitä kaikenlaisia mini kuvioita niihin mattoihin.
Sieltä sai sitten ostaa mieleisen maton ittelleen parin tuhansien maton joukosta. Hinnat ei vaan pyöriny ihan parissakymmenissä, vaan sadoissa ja kymmenissätuhansissa, joten matot jäi meidän osalta kauppaan.
DSC_0860 p (9) p (8) p (11) p (3)
Lopuks oli puoltoista tuntia aikaa kierrellä vapaasti ja katella mattoja. Ei jaksettu kuitenkaa läehskään koko aikaa pyöriä siellä, vaan mentiin juomaan kahvit ja tuorepuristettua appelsiinimehua.
Loppuaika oltiin pihalla auringossa, ja leikittiin tuon suloisimman koiranpennun kanssa <3 Voikun ois voinu ottaa ressukan laukkuun mukaan..
Bussimatka jatku jälleen kohti hotellia. Välillä kiukutti kun ei saanut nautiskella pihalla auringossa, vaan joutui istumaan bussissa ja kuuntelemaan läpinää. Opas kerto meille kuitenkii turkkilaisista peristeistä ja kulttuuristam ja oli se oli kyllä mielenkiintosta kuuneltavaa. Niin moni asia kuulosti oudolle , ja erilaiselle kuin suomessaa. Ei tuollasta vapaa-ajalla vaikka kotona kinnostais tai jaksais tutkia. Tuli välillä sellasia hetkiä, että on oikeesti ihana kun synnyin suomeen...vaikka Päivi Räsänen koittaakin kumota sen ajattelutavan minulta pois....
bw br
bb (17)

Matkalla pysähyttiin pitämään jälleen kuvaustauko tuollasella tasanteella, josta näki Antalyan kaupungin. Tunti ittesä kyllä ihan muurahaiseks sitä kattoessa:D
Viimesessä kyvassa olevat kasvot on jonkun tärkeen henkilön, ja turkkilaiset uskoo sen vartioivan kaupunkia tuolta edelleen..sori tyypin nimi meni seillä vähä ohi:D
Ja matka jatkui --->
aa5 bb (19) p (5)

Hotelli oli ihanan näkönen jo ulkoakin päin joten innolla odotettiiin mitä kaikkea sisältä voi löytyä!:)
aa33 aa12

Tarina jatkuu tästä kohdasta seuraavassa osassa:)
Pahoittelen kun kuvat on eripäin ja erikokoisia. Halusin laittaa kaikki oikeeseen järjestykseen enkä sekaisin, joten pakko oli laittaa nuin.
Toivottavasti tykkäsitte! ;)
Parin päivän sisään tulee reissusta osa 2, joten pysykää lähellä.
Tulossa on myös ihan normaali postaus siitä mitä on matkan jälkeen ehtinyt tapahtumaan.
Ilouutisia on luvassa! Hyvää joulun odotusta kaikille! <3

(Kuvien takana Jenna ja minä. Kopiointi kielletty! :) )